Lepsza odporność – jak ją nabyć i utrzymać

W sezonie jesienno-zimowym układ odpornościowy człowieka jest osłabiony i bardziej narażony na ataki chorób. Warto więc poznać sposoby na to, jak wpłynąć na immunologię i mieć silny organizm, kiedy występuje więcej czynników chorobotwórczych w naszym otoczeniu.

Odpowiednia dieta

Ważnym aspektem przy osłabionej odporności jest to, co jemy. Powszechnie wiadomo, że warzywa i owoce obfitują w mnóstwo witamin i minerałów, jednak w zimie, dostęp do tych produktów jest ograniczony. Warto więc zrobić rozpoznanie do jakich świeżych warzyw i owoców mamy dostęp o danej porze roku i wybierać te, które aktualnie są sezonowe. W miesiącach jesienno-zimowych możemy liczyć na warzywa cebulowe, kapustne, strączkowe czy korzeniowe (buraki, marchew), a także na ziemniaki, jabłka i gruszki. Dobrze jest się też zaopatrzyć we wszelkiego rodzaju kiszonki – ale pamiętajmy, że należy je przygotować wcześniej, w sezonie letnim. Tym sposobem jesteśmy w stanie dostarczyć potrzebnych składników odżywczych z roślin – to one mają największy wpływ na naszą odporność. Wiele Osób starszych ma problemy z trawieniem i stosuje diety lekkostrawne, więc produkty roślinne są tu jak najbardziej zalecane.

Właściwy ubiór

Kolejną ważną kwestią jest odpowiednie odzienie i zabezpieczenie wrażliwych części ciała przed wychłodzeniem. Seniorzy z wiekiem mają coraz większe problemy z termoregulacją – osobom z nadciśnieniem jest przeważnie gorąco, natomiast ludzie z niską masą ciała ciągle marzną. U jednych i drugich może wystąpić ryzyko przeziębienia. Zimą różnice temperatur w domu i na dworze są bardzo duże, niezahartowany organizm, pomimo kilku warstw ubrań nadal będzie odczuwać zimno, a osoba, która z reguły odczuwa ciepło, przy mniejszej ilości odzienia może również się wychłodzić, na początku nie odczuwając tego. Czasami wystarczy, że nie założymy czapki przy chwilowym wyjściu na zewnątrz i następnego dnia choroba zaczyna się rozwijać. Cieplejsze zimy niestety zwodzą nas swoją aurą, więc warto zastanowić się czy nasz ubiór jest faktycznie adekwatny do warunków za oknem.  Nie przesadzajmy z warstwami ubrań, ale dbajmy też o odpowiednie zakrycie głowy, szyi i odpowiednie obuwie. Podczas spacerów z Podopiecznym starajmy się też zwracać uwagę na to, czy się poci i czy nie jest mu za zimno. Wyczucie Opiekunki gra tu kluczową rolę.

Suplementacja

W przypadku dużych niedoborów w diecie, wynikających z np. słabej wchłanialności składników odżywczych, bądź innych chorób układu trawiennego, możemy sięgnąć po suplementy diety, które mają za zadanie odpowiednio zbilansować podaż substancji naturalnych w sposób chemiczny. Suplementami diety są przede wszystkim witaminy w tabletkach, kapsułkach, bądź w formie rozpuszczalnej.  Obecnie na rynku istnieje mnóstwo preparatów, które mogą stymulować odporność. Oczywiście można z nich korzystać, kiedy wyraźnie odczuwamy, że np. brakuje nam energii, łamią się nam paznokcie, lub czujemy, że dosięga nas już jakaś infekcja. U Osób starszych istotne jest, aby stosowały sumplementacje zgodnie z zaleceniami lekarza, ponieważ mieszanie niektórych leków z niektórymi preparatami witaminowymi może mieć nieprzyjemne skutki uboczne.

facebook