Dieta na upały

Seniorzy należą do tej grupy osób, którym upały doskwierają najbardziej. Negatywnie wpływają na ich samopoczucie i zdrowie. Jednak odpowiednia dieta oraz właściwe nawadnianie organizmu mogą spowodować, że Seniorzy bez większych problemów zniosą wysokie temperatury za oknem.

W czasie upałów organizm Seniora funkcjonuje znacznie gorzej niż na co dzień. Przede wszystkim stanowi to dla niego duży wysiłek, porównywalny do ciężkiego treningu sportowego. To wtedy jest szczególnie narażony na pogorszenie stanu zdrowia i dlatego tak ważne jest, aby nasz Podopieczny właściwie się odżywiał i nawadniał.

Woda przede wszystkim
W lecie obficie się pocimy, tracąc przy tym cenne składniki mineralne. Niedobór tych elementów bardzo negatywnie wpływa na pracę układu krwionośnego i nerwowego. Dlatego należy stale uzupełniać mikro- i makroelementy pijąc niegazowaną wodę (najlepiej wysokozmineralizowaną lub średniozmineralizowaną). Do dzbanka z wodą dobrze jest też dodać coś, co nas dodatkowo orzeźwi, np. plasterek cytryny lub liście mięty. Przy czym woda nie powinna być lodowata, a jedynie lekko schłodzona. Wtedy orzeźwia najbardziej.
Jeżeli chodzi o ilość – Seniorzy powinni pić ok. 2,5 litra wody, włączając w to soki, które mogą zastąpić jedną z dziennych porcji warzyw lub owoców.

Pamiętajmy o owocach i produktach pełnoziarnistych
Poza wodą oraz owocami i warzywami, które są najbardziej pożądanymi produktami spożywczymi w czasie upałów, w diecie Seniora należy umieścić produkty pełnoziarniste. Uzupełnią one zapasy wartościowych pierwiastków m.in. magnezu, potasu, żelaza, sodu, wapnia, fosforu i błonnika. Można zatem robiąc np. letnie sałatki dodać do nich makaron pełnoziarnisty lub kawałek chudego mięsa bądź sera. Z warzywami i owocami stworzy to idealną kompozycję na letni lunch czy obiad.
Niedobór wyżej wymienionych substancji i składników może doprowadzić do nieprawidłowego funkcjonowania organizmu, co za tym idzie do: odwodnienia, osłabienia, udaru czy przegrzania.

Unikajmy …
W trakcie upałów unikajmy produktów z dużą zawartością tłuszczu tj. tłustego mięso i nabiału. Potrawy nie powinny być też zbyt mocno wysmażone. Poza tym zwróćmy uwagę na ilość cukru jaką jemy – w nadmiarze działa on jak trucizna dla organizmu.
Oczywiście w diecie Seniora ważne jest też zachowanie umiaru w jedzeniu i niespożywanie zbyt dużych porcji. Szczególnie zbyt ciężkich kolacji tuż przed snem. W trakcie upałów całkowicie niewskazane jest także picie alkoholu.